13 March 2012

Termotivasi setelah muhasabah diri

Assalamualaikum

Emosi, kecewa, luahan perasaan, prasangka...itu semua berbaur jadi satu.
Memang tak baik macam ini kan. Patutnya...aku lantakkan aje lah.
Lebih baik diam dari berkata-kata.
Luahan kata kadangkala menyesakkan hati orang lain yang mendengar.
Mungkin sengaja angguk-angguk tanda sokongan.
Dalam hati nuraninya...manalah kita tahu?

Usai balik dari skul tengahari tadi (rajin nya pegi skul awal-awal cuti nih), beban ditanggung rasa kurang. Tak sesak nafas sangat. Rasa lega. Alhamdulillah.
Tuhan dah beri banyak masa untuk aku berfikir. Muhasabah diri.
Tak perlu menuding jari pada orang lain. Satu jari aku tuding, sepuluh jari runcing orang lain akan menuding pada aku. Apa maksudnya tu. Korang pahamkanlah sendiri sayang-sayang sume :)

Secara tiba-tiba aku dah termotivasi. Dengan sendiri tanpa aku sedari pon. Masa bila ek.
Itulah hikmah muhasabah diri. Sebelum lelapkan mata...flash back kejadian-kejadian yang dah berlaku, sebab dan musabab. Dengan cara itu, diri sendiri boleh menimbang yang mana baik dan yang mana satu buruk. Amalkanlah. Jiwa akan lebih rileks.Alhamdulillah.

Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan sebaliknya dari diri saya sendiri...

2 comments

Post a Comment

Sila tinggalkan KOMEN anda if nak komen
Tapi kalu suka boleh la SHARE
TEKIU..ENJOY VIEWING...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Adeqrifqi Official Blog. Designed by Whitey Mommy